Saturday 5 January 2013

renungan bersama


**Syair ini telah membuatkan Imam Ahmad bin Hanbal (rahimahullah) menangis apabila mendengar 2 bait pertama syair ini. Moga ianya juga menjadi momentum ke arah muhasabah & perubahan diri kita semua…

إذا ما قال لي ربي ما استحييت تعصيني
Jika Tuhanku bertanya padaku…tidak malukah kau bermaksiat pada-Ku?
وتخفي الذنب عن خلقي وبالعصيان تأتيني
Kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku…dan datang pada_Ku dengan penuh dosa
فكيف أجيب يا ويحي ومن ذا سوف يحميني
Bagaimana aku nak jawab duhai diriku yang malang? Dan siapalah yang dapat menyelamatkan aku?
أسلي النفس بالآمال من حين إلى حين
Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan dari semasa ke semasa
وأنسى ما وراء الموت ماذا بعد تكفيني
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati…dan apa yang akan berlaku selepas aku dikafankan
كاني قد ضمنت العيش ليس الموت يأتيني
Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya…seakan mati tidak akan menemuiku
وجاءت سكرة الموت الشديدة من سيحميني
Dan telah datang padaku sakaratul maut yanag ngeri…nah! Siapa sekarang yang mampu melindungiku?
نظرت إلى الوجوه أليس منهم من سيفديني
Aku melihat pada wajah-wajah…apakah ada daripada mereka yang akan menebusku?
سأسأل ما الذي قدمت في دنياي ينجيني
Akan ku disoal apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini?
فكيف إجابتي من بعد ما فرطت في ديني
Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku?
ويا ويحي ألم أسمع كلام الله يدعوني
Celakalah aku! Apakah aku tak mendengar ayat-ayat ALLAH yang menyeruku?
ألم أسمع لما قد جاء في ق و يس
Adakah aku tak dengar apa yang telah diberitahu di dalam surah Qaaf dan Yaasin?

ألم أسمع بيوم الحشر يوم الجمع والدين
Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia,hari perhimpunan dan hari ad-deen(qiamah)?
ألم أسمع منادي الموت يدعوني يناديني
Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut,menyeru & menjemputku?
فيا رباه عبد تائب من ذا سيؤويه
Maka Ya Rabb! Seorang hamba datang bertaubat,siapa yang dapat melindunginya?
سوى رب غفور واسع للحق يهديني
Melainkan Tuhan yang maha luas pengampunan-Nya & yang membimbingku pada kebeneran
أتيت إليك فار حمني وثقل في موازيني
Aku telah datang pada-Mu maka kasihanilah daku dan beratkan timbangan(kebaikan)ku
وخفف في جزائي أنت أرجى من يجازيني
Dan ringankan(percepatkan)hisabku kerana Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban

No comments:

Post a Comment