Monday 24 September 2012

Hikmah setiap ciptaan


"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, 


Kita mengetahui sifat Allah dengan berfikir tentang makhlukNya dan melalui ajaran para RasulNya. Kita mampu mengetahui sebahagian sifat Allah dengan berfikir tentang makhluk ciptaanNya. (al-Jathiyaah: 3-4).

a. Kita melihat hikmah pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Bijaksana (Al-Hakim)

b. Kita melihat kepakaran pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Mendalam PengetahuanNya (Al-Khabir)

c. Kita melihat kekuatan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Perkasa (Al-Qawiy)

d. Kita melihat ciptaan yang tiada bandingan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Membentuk Rupa lagi Cantik CiptaanNya (Al-Musawwar Al-Badi’)

e. Kita melihat petunjuk pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Memberi Petunjuk (Al-Hadi)

f. Kita melihat kehidupan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Menghidupkan (Al-Muhyi)

g. Kita melihat pengetahuan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Mengetahui (Al-‘Alim)

h. Kita melihat pemeliharaan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Memelihara (Al-Hafiz)

i. Kita melihat pengurusan rezeki untuk sebahagian dari makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Memberi Rezeki (Al-Razzaq)

j. Kita dapat melihat sistem alam yang bersepadu konsisten menjadi bukti bahawa ia adalah ciptaan Yang Maha Esa (Al-Wahid)

 **faced many problems__know__must be patient


No comments:

Post a Comment